Pilgrimsvandring vid Stora Sköndal lördag 24 september.
Under ledning av prästen David Melin samlas vi kring nio kärnord som formulerats av teologen och författaren Margareta Melin. Dessa kärnord har ristats in i nio stora stenar.
Margareta Melin har förutom ett flertal böcker även skrivit text till flera av psalmerna i vår Svenska Psalmbok. Boken Kärnorden gavs ut redan i början av 90-talet. Ordknappa, stilrent poetiska texter som anknyter till kyrkoårets söndagar och helgdagar. Flera av dem har även getts en enkel melodi som är lätt att nynna på.
De nio stenarna med kärnord är utplacerade i naturen runt Stora Sköndal och utmed en cirka två kilometer lång led. Vid den sista stenen erbjuds vandraren inte bara ett kärnord, utan även en vacker utsikt över sjön Drevviken. Under vandringen vill kärnorden välkomna till meditation, enskild eller gemensam.

David Melin önskar att såväl kyrkan som kärnordsvandringen ska uppmuntra människor till att utforska sin egen tro, hur den nu ser ut, och spegla den i det kyrkliga språket. Gud är helig – orden är det inte.

Genom historien har pilgrimsvandring handlat om att vandra till heliga platser. Dagens pilgrimsvandring är mer en vandring i det heliga och den heliga plats som är vandringens mål, den finner vi inom oss.

Vi samlas vid korsningen mellan Nils Lövgrens väg och Herbert Widmans väg och går sedan gemensamt till Kristinahuset vid Stora Sköndal, där vi möter prästen David Melin kl. 10.00.

SL-buss
Buss 144 avgår kl. 8.40 från Fruängen, via Brännkyrka kyrka, anländer Gullmarsplan kl. 09.13.
Buss 144 avgår kl. 8.59 från Brännkyrka kyrka, ankommer Gullmarsplan kl. 09.13.
Buss 188 avgår från Gullmarsplan läge P kl. 09.32, anländer Stora Sköndal kl. 9.42.

Anmälan till Katrin Molander på e-post katrin.molander@svenskakyrkan.se senast måndag 19 september.