Fredsgruppens höstbasar i Vårfrukyrkan, Fruängen - Brännkyrka församling

Fredsgruppens loppis

Fredsgruppen driver en liten loppis i Vårfrukyrkans församlingslokaler, mittemot kyrkan, en trappa ned. Intäkterna från försäljningen går oavkortat till behövande ute i världen. Fredsgruppen tar gärna emot gåvor till försäljning under öppettiderna, dock inte möbler.
Loppisen är julstängd 21 dec 2023 t o m 16 jan 2024.
NY TID UNDER 2024:
LOPPISEN ÖPPEN onsdag den 17 jan 2024 MED NY TID, KL 12.00 istället för 11.00
ÖPPETTIDER: Onsdagar och lördagar kl 12.00 – 15.00
VINTERREA på kläder 17 januari t o m 28 feb 2024.
Månadsmöten, våren 2024
Våra möten äger rum måndagar kl. 15.00, Vårfrukyrkan, Fruängens kyrkogata 5,Mötet äger rum i Eva-salen, Port #7, 1 tr ner.
22 jan – första månadsmöte
19 feb
18 mars – årsmöte
15 apr
13 maj
10 juni – sista möte för vårterminen

Om Fredsgruppen
Föreningen Brännkyrka Fredsgrupp har i år varit verksam i Brännkyrka församling i 37 år. Under de åren har vi samlat ihop drygt 2,5 miljoner kronor till vårt hjälparbete! Vi är helt självständiga utan någon koppling till stora biståndsaktörer.

Vi har i många år skickat bland annat kläder, prylar och husgeråd till fattiga familjer i Lettland. Pandemin och kriget i Ukraina har tyvärr ändrat på detta. Numera skickar vi ekonomiskt stöd till gratis soppluncher för pensionärer och andra behövande till Lettland. Varma kläder, järnkaminer, matförsändelser och nu utomhusduschar till Ukraina.Vi har ett stort engagemang i Sri Lanka där vi har stöttat barnhemsverksamhet. Numera skickar vi bland annat medel till matpaket till de allra fattigaste familjerna. Dessutom stöd till studiemedel samt inköp av dator till universitetsstudier. Fredsgruppen har fadderbarn i Jerusalem, Bangladesh och i Kenya. Alla saker som vi säljer på vår loppis har folk skänkt till oss. Pengarna som vår loppis inbringar använder vi oavkortat till hjälpsändningar, solvatten projekt, fadderbarn, matpaket, sopplunch och katastrofhjälp till drabbade länder. Vi finansierade även byggandet av en förskola i slumområdet Thika i Kenya. Skolan invigdes 2012. Under åren har vi skänkt bortåt 300 000 kronor till byggnader, skolbänkar, skolböcker, matbidrag och lärarlöner för förskolan.

Gudstjänstmedverkan
Fredsgruppen medverkar i gudstjänster och andra aktiviteter i församlingen.
Söndag den 25 februari medverkar vi i mässan kl 11.00, i Vårfrukyrkan. Försäljning av kläder samt accessoarer som visas. Förstärkt kyrkkaffe med hembakat.

Vill du bidra?
Du är hjärtligt välkommen att skänka prylar, kläder och husgeråd till vår loppis. För att hjälpa oss fortsätta med vårt arbete tar vi tacksamt emot ditt bidrag på vårt plusgiro 564689-8, eller via Swish på 123 610 96 15 (skriv gärna ”Gåva” som meddelande).

Fredsgruppen välkomnar alltid nya medlemmar, hör gärna av dig till oss! Det går även bra att bli stödmedlem genom att stödja vårt arbete ekonomiskt.

Kontakta Fredsgruppen

Elisabeth Stenqvist, 073-732 81 20, stenelisa@gmail.com

Sheela Wadman, 073-988 81 68, sheelaw32@gmail.com

Debby Råhlen 49deborah@gmail.com

Birgitta Guvéus, 08-99 23 37, 070-774 61 07, biggan22@hotmail.com

Om du har saker att skänka eller vill hjälpa till praktiskt. Du kan också titta in på loppisen och anmäla intresse på plats.