Spana framtid med oss!

Webbenkät om Brännkyrka församlings framtid

Vi har aldrig haft ett bättre tillfälle än nu. Att fundera över vad vi vill vara som kyrka och lokal församling just här, i Brännkyrka, hösten 2021 och framåt. Svenska kyrkan liksom bara är, du kan alltid räkna med den, för så har det alltid varit. Men Svenska kyrkan behöver just dig för att fortsätta finnas! Om tio, 20 eller 50 år. I dialog och ömsesidighet med dig som församlingsbo, och kanske (förhoppningsvis!) medlem, hoppas vi kunna forma framtiden gemensamt. Det är faktiskt ett unikt tillfälle. Just nu.

Vi kravlar oss upp ur coronan. Att tvingas stänga var förfärligt. Att nu ganska brådstörtat ha kunnat öppna är nästan lika svårt. Vi är fortfarande lite förvirrade, och ibland tvehågsna. Det måste vi få vara. Vi är olika. Några är djärva, andra mer försiktiga. Vissa vill ha full kran på, vissa vill fortsätta hålla avstånd. Handsprit finns fortfarande i alla våra lokaler. Snuviga uppmanas att stanna hemma. Församlingsliv handlar ju om mänskliga möten. Vi har trixat oss runt att inte få träffas (i alla fall inte särskilt många!) under mycket lång tid – ibland gasat, ibland bromsat. Firat gudstjänster på nätet, promenerat i snöyra, haft retreater på zoom, skickat pysselpåsar till barn, delat ut soppa på torget.

Nu när vi har kunnat öppna igen har vi inte återskapat allt som var före pandemin. Det tänker vi inte göra heller, i alla fall inte utan eftertanke. Mycket av det vi gjorde förut gör vi, men inte allt! Den här tiden har präglat oss, och kanske kan något gott komma ur den. En omprövning. Ett nytänk. Hur ska vi göra? Vad ska vi göra? Vad är viktigt och riktigt och relevant för vår samtid? För dig som församlingsbo? Vad behöver du? Var med oss och tyck! Vi vill se många arenor för tankeutbyte framöver!

Svara gärna på vår webbenkät som du hittar här och i länken längst upp på sidan. Eller maila ett spontanbrev till framtid.brannkyrka@svenskakyrkan.se, eller skicka per post till ”Framtid”, FRISVAR, Brännkyrka församling Svenska kyrkan, 2048 5625, 125 22 Älvsjö. Och välkommen till våra Snacka kyrkan-kvällar – se nedan!

Snacka kyrkan 17 november och 8 december

Ja, vad behöver du? Hur blir kyrkan relevant för dig? Kanske är du en av dem som gärna diskuterar och pratar med andra? Live. Då kan Snacka kyrkan- kvällarna vara något för dig! Vi bjuder in till öppet hus onsdagarna 17 november och 8 december i Vårfrukyrkan. Start 19.00, slut när vi pratat färdigt. Vi bjuder på mat och fika. Välkommen!