Ida Meidell Blylod, violin och Johan Hedin, nyckelharpa
Vi är alla bekanta med orgeln i kyrkan – men vilken musik spelade kyrkomusikerna på sina fioler och nyckelharpor under 1700-talet? Följ med på en resa in i en bortglömd musikalisk värld, i en konsert där spel och sång varvas med berättande. Johan Hedin och Ida Meidell Blylod öppnar upp klockarnas gamla notböcker, och efter sekler av tystnad släpper de musiken fri. Klockarnas toner blir en brygga i tid och rum, mellan vår värld och deras. För musik är ett av människans språk, som utan någon översättning kan beröra i generation efter generation. Ida Meidell Blylod och Johan Hedin möttes första gången då de båda var anlitade av Stockholm Early Music Festivals för en direktsänd konsert i SR P2. Som duo hade de en bejublad premiär på Korrö Folkmusikfestival 2019. Idas barockviolin och Johans olika nyckelharpor skapar ett resonant klangvärld när de rör sig genom barockens sirliga uttryck och låttraditionens skiftande former. En musikalisk upplevelse där gamla låtar får nytt liv i täta arrangemang och ett innerligt samspel.