Sankt Geneviève levde i Paris på 400-talet, och sägs bland annat ha avlett en hunnerattack genom att förmå parisarna att stanna och be istället för att fly. Efter sin död blev hon stadens skyddshelgon, och en kyrka i nuvarande Quartier Latin fick hennes namn. Kyrkans klockor inspirerade över tusen år senare kompositören Marin Marais (1656-1728) att skriva stycket Sonnerie de Sainte-Geneviève. Det, verk av Élisabeth Jacquet de La Guerre (1665-1729) och Alessandro Stradella (1643-1682), och annan barockmusik får vi höra i den här konserten! Kvartetten som bjuder på de klassiska tonerna består av Sandra Marteleur, violin, Stina Petersson, cello, Helena Holmlund, cembalo, och Robin Spurrier, kistorgel.

Fri entré, kollekt