Ida Meidell Blylod och Johan Hedin ger lunchkonsert i Vårfrukyrkan

Ida Meidell Blylod, barockviolin, och Johan Hedin, nyckelharpa

Svensk barock och låttradition på barockviolin och nyckelharpor
Vi är alla bekanta med orgeln i kyrkan – men vilken musik spelade kyrkomusikerna på sina fioler och nyckelharpor under 1700-talet? I konserten Organistens favoritpolska öppnar Ida Meidell Blylod och Johan Hedin gamla notböcker efter klockare och organister, och efter sekler av tystnad släpper de musiken fri. Den blir en brygga i tid och rum, mellan vår värld och deras. För musik är ett av människans språk, som utan någon översättning kan beröra i generation efter generation. Ida Meidell Blylod och Johan Hedin möttes första gången då de båda var anlitade till Stockholm Early Music Festivals EBU-direktsända konsert Aurora Bachealis under REMAs European Day of Early Music 2015. Som duo hade de en bejublad premiär på Korrö Folkmusikfestival 2019. Idas barockviolin och Johans olika nyckelharpor skapar ett resonant och klangrikt sound när denna duo rör sig genom låttraditionens skiftande former och barockens sirliga uttryck. En musikalisk upplevelse där gamla låtar får nytt liv i täta arrangemang och ett innerligt samspel.

Fri entre!

Max antal församlade är 50 personer, och vi håller ett väl tilltaget avstånd till varandra för att minska smittorisken. Stanna hemma även vid lindriga symptom.