Barockfestival i Brännkyrka kyrka 31 oktober

Välkommen till en dag full med konserter och gudstjänstmusik från barockens gyllene epok. Redan i högmässan kl. 11.00 får vi njuta av en barockensemble och Brännkyrka kyrkokör, och med start kl. 13.00 blir det sedan fem korta konserter, en varje hel timme. Det är fri entré hela dagen – se programmet nedan!

13.00-13.40
Brasskvintett Austre
Chiara Re, trumpet, Andreas Parmerud, trumpet, Ellen Rydelius, valthorn, Nils Carlsson, trombon, och Anton Svanberg, tuba ger musik av Domenico Gallo, Alessandro Parisotti, Jean-Philippe Rameau med flera.

14.00-14.40
KMA 250 år – Kungligt bra musik
My Eklund, blockflöjt, Jenny Lierud, cello, och Helena Holmlund, orgel, ger musik av de första ledamöterna vid Kungliga Musikaliska Akademiens grundande samt nu sittande ledamöter: Ferdinand Zellbell, Henrik Philip Johnsen, Johann Gottlieb Neumann, Gunnar Idenstam, Jan Sandström, med flera.

15.00-15.40
Leonarda och de La Guerre, två kvinnor – två kompositörer
Sandra Marteleur, violin, Catalina Langborn, violin, Stina Petersson, cello, och Marcus Mohlin, orgel, spelar verk av Isabella Leonarda (1620-1704) och Élisabeth Jacquet de La Guerre (1665-1729).

16.00-16.40
Händelser i luften – en djuplyssningsupplevelse
Tessan-Maria Lehmussaari, sopran, Daniel Borgegård Älgå, live-sampling/elektronik och basklarinett, och Louise Agnani, viola da gamba, ger livebearbetad musik av bland andra G F Händel.

17.00-17.40
Duo West/Rydvall
Kristine West, blockflöjt, och Erik Rydvall, nyckelharpa.